Struinend over de Rotterdamse ‘Mart’ hoor je ze schreeuwen, de marktkoopmannen en -vrouwen. “Aarebeiuh, twee dozen voor 4 eurooooo!!” Ze laten duidelijk hun stem horen. Die je dan trekt naar hun kraam. “Goeie deal”, denk je dan, en die dozen aardbeien gaan mee naar huis. Duidelijke communicatie. Maar hoe doe je dit nou voor je bedrijf? Op je website, brochures of social media?

De tone-of-voice is de stem van je bedrijf. Net als die stem van die marktkoopman past het bij jou, je medewerkers en je doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep bij je ‘kraam’ komt kijken en uiteindelijk met die doos ‘aarebeiuh’ naar huis gaat?

Je kunt veel met taal. Het brengt niet alleen kennis over, maar je stuurt er ook emoties mee aan. En die emotie heb je nou juist nodig. Emoties nemen de beslissing, zodat iemand klant bij je wordt én blijft.
De juiste tone-of-voice is key!

Toon bepalen en aanhouden

Die marktkoopman heeft zijn eigen lekkere volume. Niet alleen om over al die andere heen te schreeuwen, maar om zijn eigenheid. Als je een vaste toon toepast in al je communicatie, zorgt dit voor herkenbaarheid en eigenheid.

Waar begin je?

Op de markt kun je niet zachtjes gaan praten of ineens hele epistels over je producten gaan schrijven en die vervolgens ophangen. Een simpel ’10 voor 2 euro’ voldoet prima. De doelgroep verwacht dit.

Stap 1. Ken je doelgroep.

Wie is je doelgroep? Hoe oud zijn ze? Pas je hierop aan. Verlies alleen nooit je eigen identiteit. Ben je een Rotterdams bedrijf, dan heb je vast een bepaalde directe manier van communiceren. (‘niet lullen, maar poetsen!’) Draag dit dan ook uit in al je communicatiemiddelen. Als de doelgroep dan de telefoniste aan de lijn krijgt, past het complete plaatje. Ken jij je doelgroep?

Stap 2. Wees uniek!

Een lastige, maar noodzakelijk als je veel concurrenten met ongeveer hetzelfde aanbod hebt. Hoe spring jij eruit? Een bedrijf als CoolBlue heeft dit bijvoorbeeld heel goed aangepakt. Er zijn genoeg websites zoals zij, maar ze hebben een hele eigen unieke stem. Wat maakt jou uniek?

Stap 3. Blijf consistent

Niets zo verwarrend voor een klant is als ze wisselend met een oubollig en hip taalgebruik worden aangesproken. Zijn al jouw teksten in dezelfde toon geschreven? Klopt dat met je social media, je nieuwsbrief, je brochures, maar ook met je e-mailteksten? Weten al jouw medewerkers hoe ze met klanten moeten communiceren? Wel of niet tutoyeren? Is de communicatie eenduidig? Doe je dit niet, dan zullen mensen zich niet verbonden voelen met je bedrijf. De ene keer voelen zij zich wel aangesproken en de andere keer sla je de plank totaal mis. Dit doet afbreuk aan je onderneming.

Zonde!

Hoe is het met jouw communicatie gesteld? Weet iedereen binnen jouw bedrijf waar ze aan toe zijn?
Of is er wellicht een communicatiehandboek nodig? Of via een handige workshop, zodat alle neuzen naar één kant staan? Geen nood, ik kan je hierbij helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *