Contentkalender 2017 gebruiken. Hoe pak je dat aan?

Oké, jij bent goed bezig. Je hebt mijn inhaakkalender aangevraagd, de handige contentkalender 2017, enthousiast bekeken, gedownload of uitgeprint en daarna was het stil. Krekelgeluiden, white noise…noppes. Hmm, daar had je toch hele andere plannen mee. Met een contentkalender zou jouw leven toch ineens makkelijker worden?

Helaas, pindakaas

Ik zeg weleens tegen klanten “social media is geen wonderformule, je moet er heel heel veel tijd insteken om er resultaten uit te halen”. Dat geldt ook voor je contentstrategie. Dat hoeft niet ingewikkeld of met een mega plan opgezet te worden. Maar weten wat je de komende weken of maanden wilt communiceren is wel de basis.

Maar Pris, ik heb werkelijk geen idee wat ik dan moet communiceren!

Stap voor stap

Allereerst kun je eens naar je planning voor de komende periode kijken. Zeg, drie maanden. Heb je binnenkort een leuk evenement, een productlancering of geef je een gaaf webinar? Mooi, dan heb je alvast een onderwerp. Schrijf dit op een vel en bedenk dan wat voor soort informatie je hierover kunt delen. Dat kan natuurlijk de link naar het (bijvoorbeeld) webinar zijn, maar heel vaak hetzelfde bericht delen komt over als spam. Deel daarom je nieuwsbericht op in brokjes. Waar kun je zoal aan denken?

Pak een groot vel papier, een stift en denk bijvoorbeeld eens aan het volgende
(ik neem een webinar als voorbeeld):
  • Tel je af naar je webinar? Dan kun je vanaf de datum van het webinar terugrekenen en zo een aantal social media berichten bedenken.
  • In de contentkalender zie je een aantal verschillende kanalen – de socials – maar ook een blog of nieuwsbrief. Kun je een leuke blog schrijven over je webinar? Zijn er vragen die in het webinar beantwoord worden die interessant zijn voor je klant?
  • Bij een nieuwsbrief kun je het één keer vermelden, maar waarom niet meerdere keren? Wist je dat een koper vaak eerst 5 – 10 keer iets moet lezen voordat hij overgaat tot aanschaf? Zorg er wel voor dat het waarde heeft en je niet gaat spammen.
  • Zet al je content in de contentkalender 2017. Zo heb je een beter overzicht dan als je lukraak overal berichten gaat plaatsen.
  • Hou wekelijks bij hoeveel likes/shares iets heeft opgeleverd. Wat valt je op? Welke berichten doen het goed? Speel hierop in.
  • Deel ook leuke dingen die niet direct iets met je bedrijf te maken hebben. Het valt op dat berichten met foto’s van collega’s of jezelf, filmpjes en gifjes het heel goed doen op Facebook. Kun je er een persoonlijk tintje aan geven zo nu en dan?
  • Heb je alles ingepland, dan krijg je ook meer ruimte (en rust!) om zo maar eens spontaan iets te delen.
  • Gebruik tools om berichten in te plannen. Op Facebook kun je berichten aanmaken en een datum en tijd kiezen waarop deze moet verschijnen. Voor Twitter kun je dit bijvoorbeeld ook automatiseren door tools als Hootsuite of Buffer. Plan eerst eens een week vooruit. Voelt dat lekker rustig? Pak er dan nog een week bij.

Bloggen – neem het mee in je contentstrategie

Bloggen? Dat kost mij echt teveel tijd. Vooral om elke keer een nieuw onderwerp te bedenken.

Ik hoor je. Bloggen kost tijd. En is moeilijk, en, en… Er is een reden dat ik veel blog voor klanten. En niet alleen omdat ik een lekker moppie kan schrijven. Maar soms zien we bergen die er niet zijn en is het opzetten en bijhouden van een blog helemaal niet zo moeilijk. Er zijn namelijk een aantal trucs die je kunt gebruiken om die content eruit te persen. Met gemak!

Wil jij dit ook graag leren? Mooi. Ik ga daar in een andere blog verder op in. Wil je een seintje als de blog online staat en deze als eerste lezen? Laat dan hieronder je naam en e-mailadres achter.

Hou me op de hoogte!




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *