De nieuwsbrief heeft een duf imago. Ook voelt het vaak als een ‘moetje’. Moeten we wéér iets over onszelf gaan vertellen! Toch zal het je verbazen dat de nieuwsbrief – of e-mailmarketing – nog steeds hét meest belangrijke onlinemarketingkanaal is om klanten of leads binnen te halen.

Nog lang niet dood

Als je dacht dat e-mail dood is en niemand meer nieuwsbrieven wil ontvangen of leest, dan heb je het goed mis! Uit een onderzoek van 2016 blijkt dat maar liefst 85% van de Nederlanders zich het afgelopen jaar op nieuwsbrieven heeft ingeschreven. Uiteindelijk schrijven de meeste Nederlanders (57%) zich in op 1 tot 5 nieuwe nieuwsbrieven. Een kleiner deel (16%) schrijft zich zelfs in op 6 tot 10 nieuwe nieuwsbrieven. Als je er dan bij optelt dat 91% van de Nederlanders – say what? – online koopt, dan is het handig de nieuwsbrief toch niet in de prullenbak te gooien.

Sales funnel

Een marketingterm die je weleens voorbij ziet schuiven, is de ‘sales funnel’. Een trechter waar de prospect invalt. En waarvan je hoopt dat hij er aan de andere kant uitkomt: de verkoop. Belangrijk als je een webshop hebt, een prospect wilt overhalen tot het maken van een afspraak of om bij jou dat evenement of die lunch te boeken.

Bij de nieuwsbrief kan een sales funnel er zo uitzien:

  • Prospect schrijft zich in op jouw website (of via een tab op jouw Facebook page!)
  • Ontvangt een welkomstmail met een aanbieding
  • Klikt op de aanbieding
  • Door die klik ontvangt hij de volgende keer nog een andere e-mail
  • De prospect klikt nogmaals op de aanbieding en besluit over te gaan tot koop

Gerichter mailen, zo haal je er meer uit!

Maar je kunt nog meer informatie uit je nieuwsbrief halen. En zo gerichter mailen. Vonden we het vroeger al heel wat dat je een nieuwsbrief kon personaliseren met de naam van de ontvanger, tegenwoordig kijken we er niet meer van op. Het gaat nu veel verder! Je haalt enorm veel uit de statistieken van een nieuwsbrief.

  • Wat voor soort klant ontvangt je nieuwsbrief? Kun je daar een persona (klanttype) aan hangen?
  • Op welk moment wordt de e-mail gelezen, en waar? Op welk apparaat? Veel mobiel? Is de mail goed op een mobiel te lezen?
  • Een trouwe klikker? Klikt hij vaak door in de nieuwsbrief? En zo ja, waar klikt hij dan vaak op? Wat voor producten koopt hij?
  • Kun je de lezer indelen in leeftijd, geslacht en woonplaats?

Het mooie is, in e-mailmarketingprogramma’s kun je al deze informatie halen. Nog mooier: als je deze informatie door het programma laat verzamelen, kun je deze data heel slim aan elkaar koppelen. Door e-commerce kun je van al deze verschillende soorten data één-op-één geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails maken. Zo kun je bijvoorbeeld zien wie er net voor betaling/downloaden afhaakt en kun je die persoon nog een (geautomatiseerd) berichtje sturen. Gepersonaliseerde e-mails zijn één van de belangrijkste trends voor e-mailmarketing de komende jaren.

Het ‘even’ opzetten van zo’n e-mailmarketingstrategie doe je niet zomaar. Ik doe dit al jaren en ik help je er graag mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *