Social media berichtje plaatsen en dan meteen klanten binnen scheppen.

Klinkt mooi. Soms zie je ook bedrijven adverteren met ‘Ik heb 10.000 euro in een maand verdiend door social media’. En dan denk jij: wow, dat wil ik ook! Maar is het zo simpel? Kun je door het inzetten van social media klanten krijgen? Het simpele antwoord erop is ‘ja’. Het uitgebreide antwoord vind je hieronder.

ROI en social media

ROI. Return On Investment. Magische woorden bijna. We investeren ergens in en willen dat uiteindelijk in geld terugzien. Een inschrijving op ons online programma, een product verkopen in onze webshop of een nieuwe klant welkom heten. Dat is logisch en hoort bij ondernemen. ROI is soms lastig te meten. Bij een mailing per post kun je door middel van een code op de adressticker of op het inschrijfformulier meten waar de inschrijver vandaan komt. Dan kun je zeggen: ‘hey, we hebben in stad X en wijk X een mailing gedaan en daarvan is 17% klant geworden’. Top, mooi, dat gaan we nog een keer doen.

Maar hoe meet je dit met social media? En is dit wel te meten?

Het antwoord is simpel gezegd ‘nee’. Wat je wel kunt zien is hoeveel personen er via social media op je website terecht zijn gekomen. Ook kun je zien (als je dit op je website hebt ingesteld) hoeveel personen er geklikt hebben op je aanbieding in een facebook-advertentie. Er is dus op zich veel te meten als het gaat om social media, maar ook een hele hoop niet.

Daarom zou ik het liever Return On Engagement noemen. Tegenwoordig zitten al veel bedrijven op social media. Ze zijn dus al zichtbaar. Het aantal views op je socials zorgt wel voor ‘exposure‘ (zichtbaarheid), maar dat is niet altijd even betrouwbaar. Een groot bord bij de A4 met je logo erop zorgt ook voor herkenbaarheid, maar waarom zou ik dan iets bij jou willen kopen? Je wilt dat er ‘influencers’ ontstaan. Dat er personen over jouw bedrijf gaan praten, de berichten delen en zo zorgen dat er dus meer personen over gaan praten. Personen die zo ‘engaged‘ (dus betrokken) bij je bedrijf zijn, dat zij uiteindelijk overgaan tot ‘action’: het kopen van je product, maar in eerste instantie dus leads, zoals aanvragen en downloads.

Vierfasenmodel in social media

Het Vierfasenmodel geeft aan welke fasen je kunt onderscheiden in de intensiteit van contact. Dit model is ontwikkeld/bedacht door Don Bartholomew en is te gebruiken om onderscheid te maken tussen verschillende social media doelstellingen.

Exposure en Engagement zijn redelijk goed te meten. Maar dit is ook het punt waarop veel bedrijven social media opgeven. Want het levert toch niks op. Bedrijven en ondernemers worden ongeduldig en willen meteen resultaten zien. Het lijkt wel alsof al de inspanningen dan voor niks zijn en er telkens een bak tijd wordt leeggegooid.

Ik haal er niks uit en ik heb er echt al heel veel tijd ingestoken. Laat ik er maar mee ophouden.

Waar doe je het dan voor? Toch kun je heel veel interessante informatie halen uit deze fases. Met deze informatie kun je niet alleen je online strategie verbeteren, maar ook je bedrijf, merk, product of dienst verbeteren. Even volhouden dus!

Multichannel Marketing Mix

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen in eerste gesprekken met klanten. Social media is geen wondermiddel, het is een middel. Het is tegenwoordig een vast onderdeel van de marketing-mix. Negeren van social media kan, maar zorg er dan wel voor dat de rest van je mix op orde is. Hoe zichtbaar ben jij? Feit is dat een multichannel marketing mix zorgt voor versterking van het social media kanaal. Aan welke online middelen kun je dan denken?

  • E-mailmarketing:
    Nog steeds het meest belangrijke online marketingkanaal om klanten of leads binnen te halen. En het mooie van social media is: je kunt nieuwe leads via dit kanaal laten binnenstromen. Denk aan een knop op je Facebookpagina om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Of aan een speciale actie die je via social media de wereld inslingert. En dat niet alleen, via een fijn e-mailmarketingprogramma kun je precies zien wat jouw webshop bezoekers doen. Zo kun je bijvoorbeeld zien wie er net voor betaling afhaakt en kun je die persoon nog een (geautomatiseerd) berichtje sturen.
  • Een goede website: 
    Eigenlijk moet deze bovenaan staan, want het begint gewoon bij een goede duidelijke website. Kun je uit je social media statistieken opmaken dat er voornamelijk op mobiel wordt gekeken? Dan kun je bekijken hoe jouw site op een mobiel eruit ziet. Is jouw site al responsive?
  • Traffic en content: 
    Google houdt van wisselende content op je website. Maar ben je ook goed vindbaar? Is je SEO op orde? (Search Engine Optimalisation)

Duizelt het je nu en zou je graag meer weten wat de mogelijkheden voor jou kunnen zijn? Ik kan je hiermee helpen. Na een kennismakingsgesprek bekijk ik al jouw marketingkanalen, maak hier een rapport van en zet ik alles voor je in een plan van aanpak. Let op; we kunnen alleen samenwerken als je niet in wonderen gelooft, maar gaat voor een goede stevige aanpak die jouw bedrijf op de kaart gaat zetten. Bakkie doen?

Op de hoogte blijven van mijn blog? Schrijf je hieronder in en je krijgt een seintje als de volgende online staat.

Hou me op de hoogte!




2 thoughts on “Social media inzetten en morgen een klant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *