Verrassing – je bent niet uniek

Als ondernemer heb je vaak een wervelwind van ideeën in je hoofd. Juist die creativiteit maakt dat je ondernemer bent geworden. Als je met je idee dan ook je geld kunt verdienen, is het plaatje compleet. Vaak denken we dat we uniek zijn in wat we hebben ‘uitgevonden’. En zijn we als de dood dat iemand met dat idee aan de haal gaat. Maar is dat wel een reële angst? Ja en nee.

‘Mijn idee is uniek!’

De uitvinder van het wiel was uniek. En de uitvinder van elektriciteit. Of toch niet? Vaak wordt er tegelijkertijd aan een innovatief idee gewerkt door verschillende personen en is het een kwestie van ‘wie gooit het ‘t eerste op de markt’. Daarna ontstaan er zoveel verschillende versies van dat ene unieke idee. Hoe zit het dan met jouw idee? Is dit uniek?

Hoeveel ideeën denk je dat er nodig zijn geweest bij de ontwikkeling van de mobiele telefoon? Daar zijn wel honderden of misschien wel duizenden prototypes doorheen gegaan. Hoewel het heerlijk klinkt om uniek te zijn in je idee, zul je erachter komen dat jouw idee waarschijnlijk al 100 keer is uitgevonden.

Goede innovatie realiseer je met een creatief proces, waarbij creativiteit “de productie van originele en (potentieel) bruikbare ideeën en oplossingen is” (Amabile, 1983).

In het tijdperk van 1001 nieuwe businesscoaches per week kun je ervan uitgaan dat jouw idee al bestaat. Dat is misschien zuur, maar kan je ook aansporen tot creatief denken. En daar word je een betere ondernemer van. Je kunt je idee wel in een kluis verbergen om te beschermen, maar kun je vandaag de dag je idee nog wel ècht beschermen? En wat is een idee waard als het nooit wordt uitgevoerd?

Gewoon lekker delen

Ik heb wel vaker ideeën waar ik dan een tijdje mee rondloop. Vaak blijft het bij ideeën en voer ik ze niet uit. Omdat ik enthousiast word van mijn werk deel ik mijn ideeën ook vaak met anderen. Met een vriendin, een klant of iemand binnen een projectgroep. En dan kan het soms gebeuren dat zo’n project dan wordt uitgevoerd.

Dit is mij nu al meerdere malen overkomen en dan dacht ik: ‘Pris, hou je mond nou toch een keer’. En ik geef eerlijk toe, in het begin kan ik daar dan zuur van zijn en mopperde ik: ‘Moet ik dan vanaf nu mijn kaken op elkaar houden en zitten op mijn handen?’. Maar ik denk niet meer zo en pak het nu anders aan. Na een rondje Google bleken ook mijn ideeën totaal niet uniek. Ze bestonden al. En daar zouden die andere ondernemers ook mettertijd achter komen. Dus hoog tijd om dat los te laten en gewoon weer terug te keren naar mijn laatste idee. Waar ik twee jaar geleden achterstond en nog steeds sta. Gewoon uitvoeren! Want als je bang bent voor concurrentie, moet je niet gaan ondernemen.

Geloof in jezelf en in je ideeën. En heb er vrede mee als de klok snel door tikt.

Spring eruit, focus op creativiteit

Ik ben vast niet de enige die dat soort momenten ervaart. Het is dan ook menselijk en begrijpelijk om af en toe momenten van stress (en zelfs paniek) te ervaren bij concurrentie. Maar het is gewoon niet nodig. De taart is groot genoeg en iedereen heeft ook zijn of haar eigen manier van ondernemen. Dat geeft naar mijn idee ook vrijheid. Vrijheid voor de klant om meer keuze te hebben en vrijheid als ondernemer om je juist te onderscheiden. Wees jezelf.

Ondernemen is geen ‘bed of roses’, sterker nog, het kan keihard zijn. Maar als je dicht bij jezelf blijft en echt staat waar je in gelooft, ben je gewoon goed bezig.

Als je dit achterlaat en je focust op je eigen creativiteit ontstaan er mooie dingen. Samenwerkingen zelfs. Ik ben ook een fan van krachten bundelen. We kunnen zoveel leren van elkaar. En er is ook echt ruimte voor iedereen. Als je 10 personen hebt met exact hetzelfde product, verkopen die 10 personen tòch hun product. Hoe kan dat? Klanten doen online vergelijkingen, maar kiezen ook een product of dienst uit die bij hen past. En in die zin ben JIJ wel uniek. Van jou is er maar één. En zo kan ook het product of de dienst die jij biedt uniek zijn. 10 Verschillende bakkers met allemaal zuurdesembrood, maar bij die ene bakker krijg je er een gezellig praatje bij bijvoorbeeld. Wat is jouw ‘praatje’?

Denk creatief. Wees innovatief. Zorg ervoor dat jij eruit springt op jouw manier.

Hoe ben jij uniek?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *