Grote verandering binnen Facebook. Help!

Je kon er de laatste tijd niet meer omheen, Facebook gaat veranderen. Ze zagen al een tijd dat het platform wat achteruit gaat in gebruik en om te voorkomen dat meer mensen de app verlaten, gaan ze zich meer richten op updates van vrienden en familie. Wat betekent dit voor jouw bedrijfspagina? Het betekent dat pagina’s minder voorrang krijgen in de timeline. Het kan dus zomaar gebeuren dat je likes en engagement (interactie op berichten) drastisch omlaag schiet. Paniek in de tent dus. Of niet? Wat verandert er allemaal en hoe kun je erop voorbereiden? Ik geef je hieronder een aantal handige tips. 

  1. Hou het persoonlijk

Facebook gaat zich dit jaar dus meer richten op ‘persoonlijke content’. De meer zakelijke berichten komen dus minder voorbij in je timeline. Fijn voor je als gebruiker, vervelend voor je als bedrijf. Zorg er dus voor dat hetgeen je deelt persoonlijker is. Het moet je doelgroep aanspreken, maar dus ook minder zakelijk zijn. Een foto of video van jezelf of van je medewerkers met een persoonlijk tintje is dan perfect.

  1. Geen like en deelacties. 

Sowieso zijn like en deelacties niet toegestaan op Facebook, maar toch wordt het vaak gedaan. Veel bedrijven merkten dat hun engagement en volgers na het delen van zo’n bericht echt wel omhoog gaan. Maar als je échte engagement wilt creëren, zorg er dan voor dat hetgeen je deelt relevant is en dat het een hoge betrokkenheid heeft. Biedt waarde!

  1. Facebook live

In 2018 zal maar liefst 79% van het internetverkeer bestaan uit video. Die trend uit zich ook op Facebook. Facebook beloont je er dus ook voor als je gebruikmaakt van video.  Video posts en live video’s scoren doorgaans beter op het vlak van engagement dan andere Facebook posts.

  1. Adverteren

Facebook wil natuurlijk wel lekker geld blijven verdienen, dus als je een promoted post plaatst, of een post boost, dan zal je content nog steeds in de tijdlijn van je volgers naar voren komen. Wel houden ook Ads dezelfde voorwaarden dit jaar. Dus ook je betaalde posts krijgen meer aandacht als ze veel interactie krijgen. Denk daar dus goed over na bij het verzinnen van een advertentie. Denk: engagement.

  1. Er is leven buiten Facebook

Ben je op dit moment teveel afhankelijk van Facebook? Ben je je doodgeschrokken van dit nieuws? Begrijpelijk, maar het is sowieso geen goed idee om teveel afhankelijk te zijn van één social media kanaal. Welke (online) communicatiemiddelen gebruik je op dit moment uit de marketingmix? Is de SEO van jouw website in orde? Maak je goed gebruik van e-mail? Het gevaar van je teveel richten op Facebook is dat zij dan de touwtjes in handen hebben. Met e-mailmarketing heb je het zelf in de hand en heb je altijd de e-mailadressen van je volgers nog. E-mail is nog lang niet dood! Maar denk ook eens aan Instagram, Pinterest of Linkedin. Denk dus verder dan Facebook.

Ben jij of je bedrijf met Facebook begonnen, maar blijft het een ‘moetje’ en ben je eigenlijk (eerlijk!) maar wat aan het aanrommelen? Je bent van start gegaan, maar geen idee waar je eigenlijk naartoe wil?

Heeft jouw bedrijf geen communicatieafdeling of mis je een medewerker die ‘social’ is? Het kan best zijn dat de persoon die nu je social media aanpakt, geen idee heeft waar jij naartoe wil. Zomaar ergens aan beginnen, zonder dat er een strategie achter zit is doodzonde. Dat kan ook anders en daar kan ik je bij helpen. Neem gerust eens contact met mij op om te bekijken hoe ik je ook met dit nieuwe Facebook-drama kan helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.